Home Sweet Home! - Reisverslag uit Mijdrecht, Nederland van Sterre Rechtuijt - WaarBenJij.nu Home Sweet Home! - Reisverslag uit Mijdrecht, Nederland van Sterre Rechtuijt - WaarBenJij.nu

Home Sweet Home!

Blijf op de hoogte en volg Sterre

18 Augustus 2014 | Nederland, Mijdrecht

Dat was het dan. Na zes weken reizen door India en Thailand ben ik weer veilig aangekomen in ons geliefde kikkerlandje Nederland! Zes weken die voorbij zijn gevlogen. Zes weken waarin ik een schat aan ervaringen en herinneringen heb opgedaan. Het mooie van reizen is, dat je andere landen, culturen en gebruiken op de wereld leert kennen en leert te waarderen. De, tevens mooie, andere kant hiervan is, dat je juist ook de kleine en dagelijkse dingen thuis bij terugkomst weer extra leert te waarderen.

De afgelopen dagen heb ik vooral ontspannen op prachtig en paradijselijk Koh Samet. Elke keer weer wanneer ik uitkeek op de lichtblauwe zee, het witte poederzand en de idyllische omgeving, realiseerde ik me weer wat een geluk het was om mijn reis op een plek als deze af te sluiten. Naast de prachtige natuur en kustlijnen van het eiland, is het mooie van Koh Samet dat het een relatief puur eiland is; niet overspoeld en verpest door hordes westerse toeristen en lelijke moderne gebouwen. Dinsdag hadden we een scootertje gehuurd (belachelijk goedkoop: €6 voor een hele dag, inclusief volle tank) om het eiland te verkennen. Onder het genot van een heerlijk koel windje en de zon op ons gezicht, reden we langs de kust en over het eiland. Van witte stranden tot bossen en rotsen, van een hotel met zwembad tot lemen hutjes. Uiteindelijk streken we neer bij een sprookjesachtig klein baaitje met doorzichtig lauw zeewater, prachtige rotspartijen, wit zand en schommels en hangmatten aan het water. Ja, dat was toch wel ultiem genieten! Op de terugweg kwamen we nog een pareltje tegen: vanaf een hoge rots van het eiland hadden we een prachtig uitzicht op de Golf van Thailand, die zich oneindig ver onder en voor ons uitstrekte, en onwerkelijk mooi schitterende onder de neergaande zon. Na een heerlijke dag keerden we rozig, bruin en onder het zand en zout terug in ons hotel, waarna we ’s avonds heerlijk fried rice en noodles aten op het strand. Woensdag hebben we heerlijk gevaren rondom het eiland en stopten we af en toe om te snorkelen. Een mooie ervaring; veel moois gezien en heerlijk tot rust gekomen van het mooie uitzicht, het heerlijke weer en het rustgevende geluid van kabbelende golven… ’s Avonds werd ik nog blij verrast door een nieuw huisdier op mijn kamer. Een prachtige kakkerlak van zo’n 15 centimeter baande zich een kamer richting mijn bed. Jullie kunnen je voorstellen dat ik uiterst ontspannen in slaap viel!
Die donderdagnacht werd ik helaas ziek wakker (waarschijnlijk iets verkeerds gegeten, ik verdenk de garnalen), en ondanks inspanningen om beter te worden, ben ik tot en met zaterdagochtend ziek gebleven. De laatste dagen op Koh Samet waren niet zoals ik me van tevoren had voorgesteld, maar je kunt er weinig tegen beginnen. En: liever nu dan eerder tijdens deze reis, nu heb ik de ‘tijd’ om ziek te zijn!

Zaterdagochtend was het tijd om richting huis te gaan. Van Koh Samet, via Bangkok en Guangzhou (China) zou ik ruim 27 uur later weer op vertrouwde bodem landen. Gelukkig deed het reizen wonderen, want mijn eetlust kwam langzaam terug, en na een eindelijk weer uitgebreide lunch, avondeten en wat slaap in het vliegtuig landde ik zondagochtend om half zeven gezond en wel weer op Nederlandse bodem. Eenmaal op Schiphol wachtte me een warm welkom van m’n lieve familie, die ik toch echt wel gemist had, en een koud welkom van het Nederlandse weer, dat ik toch echt niet gemist had.

Gister heb ik alweer heerlijk genoten van mijn familie, mijn eigen bed en heerlijk westers eten. Ik denk nog veel terug aan alle dingen die ik de afgelopen weken heb meegemaakt. Ik ben niet terug gekomen als een ander mens, maar als dezelfde mens met nieuwe ervaringen, inzichten en herinneringen. Ik ben dankbaar dat ik dit allemaal heb mogen mee maken! Nu weer back to basics, maar anderzijds ook juist back to luxury, in Nederland!

• 18 Augustus 2014 - 18:55

Margit:

Lieve schat, WELKOM THUIS! We zijn dankbaar en blij dat je weer gezond en wel door de schuifdeuren bent gekomen op Schiphol gistermorgen vroeg... En gelukkig ben je geen ander mens geworden, je bent helemaal goed zoals je bent! :) Hvjebtoj! x mam

• 18 Augustus 2014 - 19:30

Marieke:

Hallo lieve Sterre, Fijn dat je weer heelhuids thuis bent gekomen. Ik vind het wel heel stoer hoor wat je allemaal in je eentje hebt gedaan! Nu lekker nagenieten.
    Groetjes van ons allemaal. Marieke

• 21 Augustus 2014 - 21:02

Omameinie:

Net je laatste verslag gelezen, dat je genoten hebt in duidelijk, dat wij met jou blij zijn dat je weer heelhuids met een schat aan ervaringen bent thuisgekomen, daarvoor zijn wij ook heel dankbaar, fijn dat wel je ook al zo gauw zagen mop, nu inderdaad weer back tot te basis, gaat ook lukken, liefs opa laszlo, oma meinie