Mijn eerste week in India: wauw! - Reisverslag uit Jaipur, India van Sterre Rechtuijt - WaarBenJij.nu Mijn eerste week in India: wauw! - Reisverslag uit Jaipur, India van Sterre Rechtuijt - WaarBenJij.nu

Mijn eerste week in India: wauw!

Blijf op de hoogte en volg Sterre

13 Juli 2014 | India, Jaipur

Wauw. De afgelopen week is voorbij gevlogen! India is zó mooi en indrukwekkend; een lust voor de zintuigen.

De afgelopen dagen ben ik in Delhi verbleven in een goed verzorgd vrijwilligershuis, samen met voormamelijk andere Nederlandse en Spaanse jongeren. Het is een gezellige groep, waar aan een stuk door in drie verschillende talen door elkaar heen gepraat wordt.

De dagen in Delhi waren onder andere gevuld met verschillende workshops: Hindi leren, een Bollywood film kijken, Indiase kleding, een Bollywood dansles, henna... Allerlei activiteiten om de Indiase cultuur beter te leren kennen. Al deze dingen vonden binnen plaats: buiten is het echt ongelooflijk heet en benauwd, waardoor het zweet zelfs in de vroege ochtend of late avond binnen een minuut al van je afgutst. Het is voor ons zonaanbiddende Nederlanders onnatuurlijk maar waar: waar mogelijk rennen we meteende schaduw in. Het regenseizoen is officieel al begonnen, maar we hebben nog geen druppel regen gehad.

Naast de workshops hebben we ook veel van de stad gezien, waaronder verschillende tempels, de plek waar Ghandi is vermoord, de Indian gate, een Sikh tempel en de oude markt in Old Delhi. Het geloof speelt duidelijk een grote rol in India. Het merendeel van de bevolking is Hindu, maar daarnaast zijn er ook erg veel moslims, Sikhs en Jaïnisten. De tempels zijn allemaal even indrukwekkend: tientallen of zelfs honderden mensen met kleurrijke sarees en tulbanden, biddend, etend of gewoon liggend in de schaduw om de hete dag vreedzaam door te komen. De oude markt in Old Delhi was zo mogelijk nog indrukwekkender: drommen mensen, overal felle kleuren en heerlijke geuren. De armoede in India is overal duidelijk zichtbaar. Vervallen gebouwen en huisjes, overal stof, slecht geklede mensen, bedelaars, zwervers... Vooral de 'straatkinderen' zijn hartverscheurend om te zien: ze lopen met vies haar dat alle kanten op staat, vegen over hun gezicht en slecht gekleed of soms zelf naakt over straat of zoekend tussen het vuilnis. Verder ligt bijna overal waar je kijkt vuilnis (met daarin 'grazende' koeien) en zien veel huisjes (soms meer hutjes of tentjes) eruit alsof ze elk moment uit elkaar kunnen vallen.

Ook opvallend is dat er bijna alleen maar mannen te zien zijn op straat. We hebben ons laten vertellen dat dit komt doordat de vrouwen thuis moeten zijn voor het huishouden en de kinderen op school. De mensen zijn over het algemeen allemaal even vriendelijk en niet opdringerig (behalve verkopers). Wat ze wel doen is ongegeneerd naar je staren. Veel mensen vinden het leuk als je hen vraagt of je ze mag fotograferen: of beginnen spontaan uit zichzelf voor je te poseren, wijzend naar je camera voor een foto. Een big smile en een trotste houding zijn het gevolg.

De laatste avond in Delhi hebben we bij Indiase mensen in huis een typische Indiase maaltijd gegeten. Het was erg leuk om te zien hoe de mensen leefden en om verhalen uit te wisselen. De volgende ochtend stond een lange busreis naar Agra op de planning. De busrit was goed te doen: we hadden airconditioning, onderweg was veel te zien en iemand had zijn gitaar en Spaanse zangkunsten meegenomen. Eenmaal aangekomen hebben er we het Agra fort bezocht. Het eten's avonds bestond zoals gewoon eeer uit salade, roti en een pittige saus. De volgende ochtend stonden we om half 5 op om de Taj Mahal te bezoeken: hoe vroeger je gaat, des te rustiger en koeler het is. Van tevoren was ik benieuwd of de Taj Mahal zou tegenvallen of echt zo mooi zou zijn als beweerd wordt; het is immers een wereldberoemd geboue waar we ons hele leven al overal foto's van hebben gezien. Ik kan jullie vertellen dat de Taj Mahal nog veel mooier en indrukwekkender is dan op die foto's: hij is veel groter, heeft prachtige details en er hangt een hele serene sfeer. Na de benodigde typische toeristenfoto's te hebben gemaakt en in en rondom de Taj Mahal te hebben gelopen, splitste de groep zich op: een deel naar de Himalaya en deel , waaronder ikzelf, naar Jaipur.

In Jaipur wachtte ons een warm welkom met een bloemenketting en bindi (typische Indiase rode stip op het voorhoofd). Ons nieuwe verblijf ziet er goed uit. Op zondag hebben we in Jaipur het Amber Fort en de monkey temple bezocht. Hier hebben we onder andere op een olifant gereden, een rondleiding gehad, een zwembad voo Indiërs midden tusdrn de apen gezien en zijn we 'beschermd' door een heilige man door middel van een armbandje en een bindi. Na bijna acht uur geen mogelijkheid tot eten en rondlopen in de zinderende en uitputtendr hitte, zijn we, hoe klassiek, neergeploft bij de McDonalds.

Vannacht gaan we natuurlijk met alle nationaliteiten die aanwezig zijn in het huis de finale van het WK kijken. Daarna begint morgen het vrijwilligerswerk: ik ben erg benieuwd wat ik ervan kan verwachten!

Al met al is het moeilijk om uit te leggen hoe mooi en indrukwekkend India is. Hoe gek het ook klinkt, juist de armoede en het vuil, in combinatie met de felle kleuren, vele mensen en klassieke rikshaws en karretjes vormen een harmonieus en prachtig geheel. De cliché dat een foto meer zegt dan duizend woorden is alleen nog maar meer waar voor India. Ik kan wel vertellen dat alle clichés met betrekking tot India waar zijn: het is chaotisch, kleurrijk, arm, vies, sprookjesachtig en ongelooflijk.

• 13 Juli 2014 - 18:03

Margit:

Lieve schat, Volgens mij heb je het prima naar je zin! Heerlijk dat je ons op de hoogte houdt! Wat een mooie beschrijvingen! Klikte het een beetje met de olifant? En zeker geen rundvleeshamburgers bij de Mac? ;) Prettige wedstrijd vannacht en veel plezier en succes morgen met het vrijwilligerswerk! Veel liefs! Xxxx

• 13 Juli 2014 - 19:47

Opa Laszlo En Oma Meinie:

lieve sterre, wat zijn we blij met je prachtige verslagen, we zien je als het ware voor ons tussen al die kleurrijke mensen, opzuigend al wat je tegenkomt. wat een ervaring moet dit voor je zijn en wat kun je prachtig verslag doen, een geboren schrijfster hoor.het hindi zal je niet meegevallen zijn of toch wel?
    en nu morgen aan de arbeid, we zijn benieuwd wat voor werk je gaat doen, maar dat lezen we vast in je volgende verslag, heerlijk dat je het zo naar de zin hebt hoor, dikke kus, opa oma

• 13 Juli 2014 - 20:52

Opa En Oma Rechtuijt:

Lieve Sterre,
    Wat een fantastisch verhaal en wat kan je het mooi omschrijven. De foto's zijn ook prachtig, vooral die 2 aapjes op het bankje, je kan het je bijna niet voorstellen.
    Nu begint het echte werk, en dit wordt ook weer een nieuwe ervaring. Veel succes en geniet ervan. Heel fijn dat we op deze manier ervan mee kunnen leven.
    Groetjes, Opa en Oma

• 13 Juli 2014 - 20:58

Caroline:

Lieve Sterre,
    Als ik jouw verhalen lees, zie ik het helemaal voor me! Het klinkt heel bijzonder en ook precies zoals je zegt in de clichés. Klinkt ook als genieten en heerlijk op je in laten werken, voor zover dat lukt met zoveel indrukken. We wensen je een prachtige reis en mooie belevenissen. Werk ze morgen! Leuk om je te volgen, veel liefs van ons!

• 14 Juli 2014 - 05:57

Sterre Rechtuijt:

Lieve allemaal, bedankt voor jullie lieve woorden!

@ mama: de olifant werd in dit geval nog bestuurd door iemand anders, maar het ging allemaal goed! Aan rundvleeshamburgers doen ze inderdaad niet, maar verder is het net een McDonalds al alle anderen. Heel erg bedankt en alle liefs terug!

@ opa laszlo en oma meinie: Heel erg bedankt! Het Hindi valt inderdaad niet mee, het heeft een heel ander schrift en andere klanken. Wat voor vrijwilligerswerk ik ga doen zal ik in mijn volgende verslag schrijven! Dikke kus terug!

@ opa en oma rechtuijt: Heel erg bedankt! Ik heb ook echt plezier in het foto's maken en geniet volop! Veel digen op de foto's kun je je inderdaad amper voorstellen, zo bijzonder dat dat gewoon het dagelijkse leven op straat vormt.. Ik hou jullie op de hoogte van mijn verdere ervaringen!

@ Caroline: Precies wat je zegt! Het is prachtig, maar ook heel veel, dus zo mogelijk inderdaad proberen om het rustig op me in te laten werken. De komende twee weken minder sightseeing, dus dat scheelt al in de hoeveelheid indrukken! Heel erg bedankt!

Liefs voor jullie allemaal!