Chiang Mai en het paradijs - Reisverslag uit Sattahip, Thailand van Sterre Rechtuijt - WaarBenJij.nu Chiang Mai en het paradijs - Reisverslag uit Sattahip, Thailand van Sterre Rechtuijt - WaarBenJij.nu

Chiang Mai en het paradijs

Blijf op de hoogte en volg Sterre

11 Augustus 2014 | Thailand, Sattahip

De tijd blijft maar vliegen: de vijfde week van mijn avontuur in Azië is voorbij, en mijn zesde en laatste week is aangebroken...

Mijn vorige reisverslag eindigde op donderdagavond in Lampang, waar we 's avonds genoten van 'fried noodles with chicken' en, intussen mijn favoriet, een dragonfruit shake. De dag erna konden we voor het eerst in weken uitslapen. Dat doet een mens goed! ''s Middags bezochten we het Elephant Care Center in Lampang. Een prachtig idyllische en groene omgeving, aangevuld met palmbomen en bruine rivieren. De prachtige en immense dieren namen net een bad in de rivier toen ze een bezoekje brachten. Het was goed om te zien dat deze olifanten, in tegenstelling tot vele andere olifanten in Thailand, goed behandeld worden en niet uitgebuit worden ten behoeve van het toerisme. Een paar trucjes, als het gooien van ballen, het duwen van een boomstam en het maken van een schilderij, zijn ook hen 'aangeleerd', maar ze hoeven zich niet in onnatuurlijke zittende posities te vouwen voor een leuk applaus.

's Avonds gingen we naar het station voor het laatste deel van onze treinreis. Onder het 'genot' van airconditioning standje Noordpool kwamen we aan in Chiang Mai. Een grote en populaire stad, waardoor ook hier westerse ketens als McDonalds en Starbucks uit de grond zijn verrezen. We bezochtten de Night Bazar, een gezellige avondmarkt vol verlichte kraampjes met de mooiste souvenirs. Zaterdagochtend verkenden we te voet de stad, waarna we per busje de hoogtes van Chiang Mai gingen verkennen. Na een misselijkmakende rit die ons naar haast Nederlandse temperaturen bracht, kwamen we aan bij een dorpje en markt in Zuid-Amerikaanse sferen, die ons met al zijn kleurige handwerk een beetje aan Peru deed denken. De lunch was een ervaring op zich: mijn niet zoveel gewende smaakpapillen, kregen een hele peper te verduren in een op het oog onschuldige maaltijd. Het gevolg: tranende ogen, een in brand staande mond en, toen drinken de brand niet deed blussen, een Sterre rennend de berg af naar het dichtst bijzijnde fruitkraampje voor een zakje kakifruit, dat de brand na enkele minuten gelukkig bluste. Hierna beklommen we de berg en kochten we nog wat leuke souvenirs. De verkoopsters in Thailand lijken allemaal dezelfde geknepen stem te hebben, waarmee ze eenzelfde mantra op lijken te dreunen.

's Avonds reisden we met de nachtbus van Chiang Mai weer terug naar Singburi. Mede door opnieuw standje Noordpool van de airconditioning was er van slaap geen sprake. Eenmaal aangekomen rolden we ons bed in, om de ochtend erna meteen door te rollen naar het plaatselijke zwembad. Heerlijk, even een dagje niet reizen en genieten van de nodige rust en ontspanning!

Mijn laatste vijf dagen in Thailand zou ik doorbrengen in een Boeddhistisch klooster tussen de monniken, maar dit kon helaas niet meer doorgaan. Na lang wikken en wegen over hoe ik mijn laatste dagen hier dan zou invullen, heb ik ervoor gekozen om nog even lekker vakantie te vieren op het paradijselijke eilandje Koh Samet! Want hoe ironisch het ook is, na vijf weken op vakantie te zijn ben ik eigenlijk behoorlijk kapot. Ik heb ook zo onwijs veel gedaan, gezien, gewerkt en gereisd! Deze week dus lekker even genieten van zon, zee, strand, idyllische baaitjes, Thaise massages en van het niets hoeven doen...

De weg van Singburi via Bangkok naar Koh Samet voer ons op de vroege zonnige ochtend langs prachtig glinsterende rijstvelden, krakkemigge houten bruggetjes en stijgerd waarop gevist werd, rook producerende eetkraampjes, in hun hut voor zich uit starende bewoners, palmbomen en ochtendgymnastiek begeleid door muziek en een grote poster van een toekijkende koning. Zo mooi kan Thailand zijn!

Zaterdag vertrek ik weer naar Nederland, om hier zondagochtend vroeg aan te komen. Maar nu eerst genieten op Koh Samet! Ik ben ondertussen aangekomen en heb m'n eerste uurtjes strand er al op zitten. Witte stranden, een strakblauwe lucht, zon, een heerlijk briesje, het strand letterlijk op 30 meter afstand van de hotelkamer... Wat wil een mens nog meer? Dat genieten gaat zeker lukken. Groetjes vanuit het paradijs!