Eerste week Thailand - Reisverslag uit Singburi, Thailand van Sterre Rechtuijt - WaarBenJij.nu Eerste week Thailand - Reisverslag uit Singburi, Thailand van Sterre Rechtuijt - WaarBenJij.nu

Eerste week Thailand

Blijf op de hoogte en volg Sterre

01 Augustus 2014 | Thailand, Singburi

Alweer een week voorbij! De week begon moeilijk; de overgang van India naar Thailand was erg groot. India is druk, chaotisch, arm en kleurrijk. Thailand is rustig, modern en groen. Na drie weken elke minuut van de dag doorgebracht te hebben met dezelfde mensen, was ik toch erg aan ze gehecht geraakt. Pas na enkele dagen Thailand merk ik echt hoeveel mazzel ik heb gehad met mijn groep in India. De groep hier is dubbel zo groot, wat het iets massaler en minder persoonlijk maakt. De mensen zijn oké, maar niet helemaal 'mijn type'. Toch probeer ik er gewoon het beste van te maken!

Het programma van deze week was erg uitgebreid en gevarieerd. Maandag hebben we Singburi en omgeving verkend, hebben we geluncht langs de rivier en hebben we de eerste van vele tempels bezocht. Dinsdag stonden er nog vier tempels op het programma; allemaal even mooi. Elke tempel ademt een bepaalde sereenheid uit. Zo'n 300 Buddhabeelden verder was het tijd om een 'floating market' te bezoeken. Dat is waar ik van houd: op je gemak rondlopen tussen de mensen, genietend van deze mensen en alle geuren en kleuren waar je aan blootgesteld wordt. Tijdens een bezoekje aan een dergelijke (drijvende) markt waan je je echt een aantal decennia terug in de tijd. Dit geldt ook voor de tempels/kloosters waar Thaise monniken rondlopen in hun donkeroranje doeken. Tot zo'n traditioneel ogende monnik opeens de nieuwste Samsung smartphone uit zijn pij tevoorschijn tovert om ons op de foto te zetten...

Zoals het een echte toeristische reisweek betaamt, kon een bezoekje aan het beroemde Ayutthaya natuurlijk niet ontbreken. De ruïnes van de ooit zo grote stad en het Buddhahoofd dat in de loop der jaren verstrengeld is geraakt in de takken en wortels van een boom, waren mooi om te zien. Een memorabeler moment van die dag was toch het voor het eerst in mijn leven naar binnen werken van een insect: een heuse worm! Niet levend en heerlijk gekruid, maar toch is er mentaal iets dat je weerhoudt er echt van te genieten. Het is wel weer even iets anders dan de stroopwafels en kazen die doorgaans als snacks op de Nederlandse markten verkocht worden.

Woensdag was een rustig dagje: 's ochtends naar een lokale handwerkplaats waar we een eigen armbandje konden maken, daarna zelf een Thaise lunch bereiden, 's middags uren in het zwembad genieten van wat nodige verkoeling (jaja, hier heb ik bijna vier weken lang smachtend naar uit gekeken). De avond werd afgesloten met de heerlijkste en meest uitgebreide BBQ die ik ooit genuttigd heb, en en gezellig feestje in de nabijgelegen bar.

Donderdag en vrijdag hebben we een schooltje, wat handwerkplaatsen, tempels, Buddha's Footprint en Monkey Town bezocht. Allemaal even leuk om een beeld te krijgen van de Thaise cultuur en leefstijl!

Dit weekend staat er een bezoek aan Bangkok op het programma. Zo'n grote stad, zo weinig tijd... Gekukkig is het belangrijkste om de stad gewoon te ervaren, dus rondlopen door de stad mrt je zintuigen op scherp en camera in de hand is al genoeg.

De plannen voor de komende twee weken zijn gewijzigd: de Thai Buddhism week wordt een week uitgesteld, en in plaats van het werken in een weeshuis, ga ik volgende week per trein door het noorden van Thailand reizen. Onderweg zal ik van alles bezoeken, om uiteindelijk in het weekend in de stad Chiang Mai te eindigen. Spannend en leuk!

Nog twee weken en vele belevenissen in het vooruitzicht. Ik ga ervan genieten, maar stiekem nemen de momenten dat ik aan thuis denk toe. Wat mis ik de Nederlandse temperaturen, het schoon en niet continu bezweet zijn, de bruine boterhammen, kaas, pasta's, aardappelen, vlees, een zacht matras...

Eén ding is zeker: ik zal naar Nederland terugkeren met geweldig mooie ervaringen en herinneringen, en ik zal het leven in Nederland weer extra kunnen waarderen!

• 01 Augustus 2014 - 21:23

Opa En Oma Rechtuijt:

Beste Sterre,
    Als wij dit lezen denken we terug aan onze rondreis in Thailand.
    Wij herkennende plaatsnamen en zijn ok bij die boom met bhudahoofd geweest en hebben daar ook foto's van. Wij hebben ook zoveel tempels gezien en steeds was het weer anders.
    Fijn dat je zoveel beleeft en dat je het ook zo goed kan vertellen.
    Je zal toch ook eerdaags weer aan het werk moeten en dan beleef je Thailand weer op een andere manier dan als toerist. Nog veel plezier in Chang Mai en Chang RAI
    Wij genieten met jou mee. Als jij terug komt zijn wij met vakantie ( zeilen naar Zeeland ).

Groetjes Opa en Oma

• 02 Augustus 2014 - 16:29

Margit:

Ha liefje! Wat doe je veel, zeg! Je zult straks wel eerst een poosje vakantie nodig hebben ;) Allemaal mooie en indrukwekkende ervaringen lijkt ons! Gelukkig heb je het intussen ook in Thailand naar je zin, logisch dat je even nodig had om te wennen. We zijn benieuwd naar je belevenissen in Bangkok en hoe je de treinreis rrvaart! Geniet er van en zet al je zintuigen open! Alle liefs van Matthias, Ruben, papa en mama. XXXX

• 02 Augustus 2014 - 19:43

Opa L En Oma M:

lieve Sterre! wat een belevenissen; ook hier dus: om nooit te vergeten. maar bij zoveel bijzondere zaken zul je zéker de waardevolle en mooie dingen nooit vergeten. over 20 jaar raadpleeg je gewoon dan toch je gewoon archief? geniet er maar van! thuis zul je wel weer van je rust genieten! prachtige herinneringen zijn er genoeg! én zo mooi verteld!
    twee vragen heb ik ook nog voor je: als je die buddhistische monniken ontmoet moet je maar eens vragen hoe zij over de islam denken! Thailand heeft n.l. ook te maken met islamieten, een minderheid in het zuiden, tegen "Malakka", het tgw. Maleisië aan, en ook daar hebben ze daar wel eens [etnische en religieuze] conflicten mee! En de 2e vraag: waarom noemde men Thailand vroeger eigenlijk Siam en je sprak gewoon over Siamezen. Nu al vele decennia Thailand en de "Thai".
    Hoe en waarom die verandering? je snapt het wel:typisch de vragen van die historicus in je liefhebbende opa laszlo.... hartelijke groeten vanuit een al vele weken warm Nederland!

• 06 Augustus 2014 - 16:52

Olga:

Lieve nicht,

Door onze eigen vakantie,met zeer beperkt internet, zit ik nu te genieten van je reisverslagen,meid wat een genot om te lezen. Hoe bijzonder wat je allemaal meemaakt en tegenkomt. Geniet ervan. Prachtig allemaal. liefs van ons!!

• 07 Augustus 2014 - 15:36

Esther Pluijmen:

Lieve Sterre,

Wat maak je een geweldige dingen mee! Heel leuk om via je blogs een beeld te krijgen van al je prachtige belevenissen! Geniet nog maar goed van Thailand en wat je in India al allemaal hebt meegemaakt zal niemand je meer afpakken!

Veel liefs